3ClicksAway

zaterdag, 24 juni, 2017
3ClicksAway

Sociale economie is één van speerpunten van het provinciaal beleid. We vinden namelijk dat iedereen recht heeft op werk. Werk is een deel van onze identiteit, het zorgt ervoor dat we voluit kunnen deelnemen aan de samenleving … meer nog, dat we er ook actief aan kunnen bijdragen. Wie zich goed voelt in zijn job, voelt zich goed in zijn vel. Hij of zij is daardoor minder vatbaar voor verslavingen, voor depressies, voor burn-outs, enzovoort. Als gedeputeerde die ook bevoegd is voor Welzijn en Gezondheid kan ik u zeggen dat zelfs onze sociale zekerheid er baat bij heeft dat zoveel mogelijk mensen een goede baan hebben, die bij hen past. Ook wie – om welke reden dan ook – wat verder af staat van het reguliere arbeidscircuit.

Daarom investeren wij als provinciebestuur in sociale economie. We leggen daarbij vooral het accent op doorstroming: door mensen in een beschermde omgeving ervaring en attitude bij te brengen, geven we hen troeven in handen om te solliciteren naar een –tussen haakjes– ‘normale’ baan.

Dat is een mooi ideaal, maar de realiteit is –zoals vaak- weerbarstig. Zelfs met degelijke opleidingen achter de rug blijkt het voor iemand uit een kansengroep niet eenvoudig een nieuwe baan te pakken te krijgen. 3Clicksaway wil dat probleem op een innovatieve manier aanpakken en daar geven wij als provinciebestuur graag onze steun aan.

Een overheid die zegt dat haar inwoners maximaal moeten kunnen deelnemen aan de arbeidsmarkt, moet ervoor zorgen dat dat ook effectief kan -dat het niet blijft bij holle slogans- en is dus verplicht om eventuele drempels weg te werken. Eén van die drempels zijn mogelijke vooroordelen bij toekomstige werkgevers. 3ClicksAway brengt een positief verhaal door sollicitanten –papieren namen en profielen- letterlijk een gezicht te geven, waardoor ze veel persoonlijker binnenkomen bij een potentiële nieuwe werkgever.

Daardoor zorgt 3ClicksAway er ook voor dat de kwaliteitsvolle opleidingen die organisaties als Werkvormm aanbieden beter gehonoreerd worden en echt kunnen renderen. Vandaag stellen we immers een merkwaardige paradox vast op de arbeidsmarkt; namelijk dat werkzoekenden uit kansengroepen –zelfs wanneer ze heel intensieve trajecten hebben doorlopen- niet aan de bak komen, zelfs niet wanneer de economie aantrekt. Wat baten opleidingen, als de arbeidsmarkt er vervolgens niets of veel te weinig mee doet ?

Niet alleen in Antwerpen en omgeving worden doelgroepmedewerkers en maatwerkorganisaties daarmee geconfronteerd. Het is een fenomeen dat zich in heel onze provincie en eigenlijk zelfs in heel Vlaanderen voordoet.

Daarom hebben we aan de initiatiefnemers de opdracht gegeven om 3ClicksAway geleidelijk aan uit te breiden over het grondgebied van de hele provincie Antwerpen. En we zullen daar ook de nodige middelen voor voorzien.

De provincieraad heeft vorige maand een subsidie van 25.275 euro goedgekeurd voor de opstart in 2 regio’s: Antwerpen Stad en omgeving én Mechelen-Rupel. Na het eerste jaar zal het project geëvalueerd worden en bij een gunstige evaluatie voorzien we de komende 2 jaar nog een (degressieve) toelage om het aanbod verder uit te breiden naar het arrondissement Turnhout tot het provinciedekkend is. In totaal wil de provincie Antwerpen verspreid over 3 jaar meer dan 51.000 euro investeren in dit project.

Het is dus de bedoeling dat niet alleen de geslaagde cursisten van Werkvormm, maar ook profielen van werkzoekenden uit andere maatwerkbedrijven en –organisaties op deze website terechtkomen.

We hopen dat 3ClicksAway op die manier voor werkgevers uit de hele provincie één unieke plaats op het internet wordt, waar zij de talenten van doelgroepmedewerkers heel direct en op een laagdrempelige manier kunnen ontdekken.

Ik verwijs naar het maatschappelijk verantwoord ondernemen, waar bedrijven en werkgeversorganisaties het zo graag over hebben. Ik daag hen uit om de daad bij het woord te voegen, om  te bewijzen dat ze het menen en gebruik te maken van het aanbod van 3ClicksAway. Goed opgeleide en competente werkzoekenden worden hier op een presenteerblaadje aangeboden. Wat wil men nog meer ?

Ik ben er dus van overtuigd dat dit een goed initiatief is en ik wens vzw Werkvormm en al hun collega’s heel veel succes met deze website. En natuurlijk ook aan alle profielen die zich op 3ClicksAway zullen aanbieden. Zij verdienen een degelijke job, die garant staat voor een volwaardige plaats in onze samenleving.

Neem zelf ook eens een kijkje : https://www.3clicksaway.be/