Deze defribalitor is een kostbaar geschenk voor de Warande én voor Turnhout. Dat het toestel uitgerekend in de centrale inkomhal van de Warande is geplaatst, bevestigt voor mij de waardevolle plaats die dit cultuurhuis inneemt als belangrijke openbare ruimte in de stad. Dit is een drukke ontmoetingsplaats. Niet alleen wanneer er voorstellingen zijn maar ook overdag met de vele tentoonstellingen, de vergaderlokalen, de cursussen van Dynamo, de aantrekkingskracht van Barzoen, enzovoort. Het zal ongetwijfeld nog drukker worden wanneer in september de vernieuwde Schouwburg weer opent en wanneer over enkele jaren ook de bibliotheek nog eens terugkeert naar dit huis.

De Warande is om al die redenen volgens mij dan ook een plaats waar veel mensen spontaan aan denken als ze zich de vraag stellen waar ze in geval van nood zo’n levensreddend toestel zouden kunnen vinden. Het feit dat ook serviceclub Fifty-One voor een goede locatie meteen naar de Warande keek, is daarvan een duidelijke illustratie.

Deze schenking illustreert ook goed de meerwaarde die serviceclubs als deze zijn voor onze samenleving. Dat wordt vaak onderschat. Net zoals het vrijwilligerswerk van zovele gewone burgers wordt ook de belangeloze inzet van serviceclubs door veel bestuurders nog te weinig gewaardeerd. Geheel ten onrechte. Haal ze weg en je zal zien wat er plots allemaal niet meer gebeurt. Daarom doe ik een oproep aan alle bestuursniveaus (ook stad en provincie) om deze inzet naar waarde te schatten en goed te waarderen. En tegelijk maak ik ook een belangrijke kanttekening : vrijwilligerswerk of giften als deze mogen nooit beschouwd worden als een excuus om zelf geen goed beleid te voeren. Want dan zijn we als overheid verkeerd bezig.

Safety first

Tot slot wil ik nog even aanhalen dat veiligheid en preventie twee zaken zijn die we als provinciebestuur héél belangrijk vinden. Niet alleen voor onze personeelsleden, maar ook voor onze bezoekers. Het is immers al meermaals bewezen dat deze AED-toestellen levens redden. De overlevingskans bij het gebruik ervan stijgt van minder dan 5 naar meer dan 70 %.

De onthaalmedewerkers van de Warande  - die allemaal al een EHBO-brevet hebben - zullen een bijkomende opleiding krijgen om ermee te leren werken en andere medewerkers van de Warande kunnen zich daar vrijwillig bij aansluiten.

Kortom : de Warandesite is vandaag weer een beetje veiliger geworden. Ik dank Fifty-One Turnhout daar van harte voor.