Koen Van den Heuvel volgt Joke Schauvliege op als Vlaams minister van Omgeving, Natuur en Landbouw. Koen bedankte Joke voor het harde werk van de afgelopen jaren.

Het is een eer om minister te mogen worden, al had ik dat liever onder andere omstandigheden gedaan. Samenwerken, dat is voor mij het sleutelwoord. Er is geen landbouwer die niet inzit met het milieu. Er is geen ondernemer die klimaat niet belangrijk vindt. Er is geen natuurliefhebber die jobs niet belangrijk vindt. Die mensen wil ik allemaal achter één verhaal krijgen. En ik ben ervan overtuigd dat we dat kunnen.

Werken aan ons klimaat en onze omgeving, zijn van de grootste uitdagingen voor onze levenskwaliteit. We ademen dezelfde lucht, drinken hetzelfde water, koesteren dezelfde natuur. Dit is, voor één keer, niet wij tegen elkaar, maar wij samen. Ik wil weg van de polarisering. We moeten de handen in elkaar te slaan en gaan voor redelijke oplossingen voor iedereen.

Wie is Koen Van den Heuvel?

In 1988 studeerde Koen af als licentiaat in zowel de economische als de politieke wetenschappen aan de KULeuven. Ook haalde hij een baccalaureaat in de filosofie. Zijn professionele carrière begon bij de Nationale Bank van België. Hier was hij kaderlid op de studiedienst van 1989 tot 2004 en schreef hij rapporten over de arbeidsmarkt en de economische conjunctuur.

In 1989 werd Koen voor het eerst verkozen tot gemeenteraadslid van Puurs, wat hij bleef tot in 2018. Bestuurservaring heeft hij opgedaan als schepen van Jeugd, Cultuur en Financiën van 1992 tot 1997 en niet in het minst als burgemeester van Puurs gedurende meer dan twintig jaar. Tijdens die periode transformeerde hij Puurs van een wat ingeslapen tot een erg dynamische gemeente. Vorig jaar was hij de architect van de fusie tussen Puurs en Sint-Amands, de enige in de provincie Antwerpen.

Sinds 2004 is hij verkozen als Vlaams parlementslid en sinds 2012 zit hij de Vlaamse CD&V-fractie voor.

Als Vlaams Parlementslid toont hij grote interesse in financiën en begroting, binnenlands bestuur, innovatie, werk en omgeving. Gedurende de onderhandelingen over de zesde staatshervorming was hij één van de architecten van de nieuwe financieringswet.

Koen Van den Heuvel is lijsttrekker voor de provincie Antwerpen bij de verkiezingen voor het Vlaams Parlement op 26 mei 2019.

Koen is gescheiden, vader van drie kinderen en samen met Katrien.

In zijn vrije tijd leest hij graag een goed boek en is hij fervent supporter van Royal Antwerp FC.