Nic Andriessen

Mijn naam is Nic Andriessen. Als 27-jarige leerkracht (en jongste kandidaat op deze lijst) in Turnhout, werk ik dagelijks met jonge mensen. Jongeren die de toekomst van onze provincie zijn. De arbeiders, de wetenschappers, de landbouwers, … van morgen. Elke dag hoor ik in mijn klas wat bezorgdheden van Kempische jongeren zijn. Zorgen over hun toekomst, over het onderwijs, over het klimaat. Het zijn zorgen waar de provincie een duidelijke rol in kan spelen.

Sinds 2013 ben ik gemeenteraadslid en voorzitter van CD&V Ravels. Voor de mensen die Ravels kennen, weten dat dit een echt plattelandsdorp is. Een levendig en bruisend dorp. We moeten vermijden dat dorpen enkel ‘slaapplaatsen’ worden voor pendelaars tussen platteland en een grootstad. Jongeren vinden het net belangrijk om zo lang mogelijk in hun eigen thuisbasis te kunnen wonen. In plattelandsdorpen waar de middenstand sterk staat, waar de open en groen ruimte beschermd wordt en waar de mensen elkaar kennen via het sterke verenigingsleven. De provincie moet daarin ondersteunen waar het kan. Met een duidelijke visie op plattelandsbeleid, met aandacht voor de landbouw.

“Stilstaan is achteruitgaan”, zelfs met de auto. We verliezen dagelijks kostbare tijd met onze verplaatsingen en dat kan anders. Mensen maken zich daar, terecht, boos over. We staan allen gefrustreerd in de file, maar we beseffen nog te weinig hoe zelf deel van de oplossing zijn.

We moeten daarom durven kiezen voor de weg vooruit naar auto’s en fietsers die elkaar (graag) zien. De weg vooruit naar 100% fietsplezier: met een duurzaam fietsinvesteringsbeleid en comfortabele fietsinfrastructuur. Meer fietsveiligheid maakt meer fietsplezier en het is dát wat de inwoners van onze provincie moeten voelen. Want de fiets is goed voor het klimaat, goed voor de gezondheid en goed voor de portemonnee. De fiets biedt alleen maar voordelen die de provincie ten volle moet uitspelen.

Onze provincie verandert. Onze provincie wordt divers. Het onderwijs verandert mee. Het onderwijs is eigenlijk onze samenleving in ’t klein. En hoewel het eigenlijk een bevoegdheid van de Vlaamse Regering is, biedt provincie Antwerpen verschillende flankerende onderwijsinitiatieven aan: denk maar aan 10op10 voor veilige schoolomgevingen, organiseert ze het ‘Netwerk Tegen Schooluitval’ om spijbelen en ongediplomeerde jongeren te vermijden. De provincie kan een brug vormen tussen verschillende scholen(groepen) om de uitdagingen waar zij mee te maken krijgen te sturen op weg naar kansen, naar oplossingen.

Het provinciale documentatiecentrum DocAtlas is een concreet voorbeeld van de weg vooruit naar respect voor elkaar. Het centrum biedt ondersteuning voor scholen als het gaat over thema’s als diversiteit, (wereld)burgerschap, Europa, …
    Kortom: allemaal initiatieven die te waardevol zijn om zomaar overboord te gooien. De provincie moet deze blijven ondersteunen, net omdat ze kan inspelen op lokale noden en behoeften.

CD&V heeft de visie en de mensen om onze provincie vorm te geven. Omdat we geloven dat de provincie een belangrijke brug blijft tussen Vlaanderen en de verschillende steden en gemeenten. Gelooft u mee in onze provincie met streken? Stem dan CD&V. De weg vooruit voor een provincie met ambitie!