Silke Lathouwers

Een goed contact met je buren zorgt ervoor dat mensen graag in hun dorp wonen. De levendigheid en gezelligheid van de landelijke dorpen trekt steeds meer mensen aan, ook uit de stad. Mensen kiezen bewust om te verhuizen naar het platteland.

Daarom is er nood aan bijkomende woningen, maar tegelijkertijd dient de open ruimte bewaard te blijven. Onze open ruimte wordt steeds schaarser. Kinderen en jongeren moeten zich in die open ruimte kunnen uitleven, in parken, speelterreinen, groene omgevingen, enz. Een goede ruimtelijke ordening moet daarom zorgen voor een zo groot mogelijke vrijwaring van de open ruimte.

Uiteraard is daarbij een goede mobiliteit van groot belang. Veilig verkeer is een absolute prioriteit op alle politieke niveaus zijn, dus ook lokaal en provinciaal. Iedereen moet zich veilig kunnen verplaatsen en vooral de jonge kinderen moeten veilig naar school kunnen.

In Kalmthout is het provinciaal domein Arboretum een grote toeristische trekpleister. Ook het provinciaal Suske en Wiske Kindermuseum in Kalmthout trekt heel wat jonge bezoekers. Beide gebouwen worden momenteel gerenoveerd. Zo kan de bezoeker er in de toekomst nog beter terecht.
    Ik wil mijn schouders zetten onder een provincie die :
    • Aandacht heeft voor het bewaren van het sociaal weefsel in de dorpen en gehuchten.
    • De beschikbare open ruimte bewaart voor onze kinderen
    • Zorgt voor veilige fiets- en wandelverbindingen
    • Investeert in onze toeristische troeven zoals het Arboretum en het Suske en Wiske kindermuseum in Kalmthout