Stefaan Deleus

Kandidaat provincieraadsverkiezingen, Provincieraadslid

Sinds 2016 ben ik Schepen in Mechelen. Een stad met verschillende buurten, wijken, gehuchten en deelgemeenten. Die kleinere woongemeenschappen zorgen voor een gevoel van thuiskomen, van geborgenheid. Elke buurt heeft zo zijn eigen karakter en als stad leveren we graag maatwerk voor elk van onze buurten. Dezelfde opdracht heeft de provincie ten aanzien van haar gemeenten en streken. Elke regio heeft zijn uitdagingen en de provincie levert maatwerk en brengt de juiste mensen samen om aan oplossingen te werken. De provincie, dat is dus slim bekeken.

De weg, het fietspad, de file, … die stoppen niet aan de grenzen van de gemeenten. Een goede bereikbaarheid en doorstroming , dat vraagt een ruimere blik, nieuwe inzichten en technieken. De provincie is ook op dat vlak slim bekeken.

De uitdagingen voor de ruimtelijke planning zijn enorm. We zijn met steeds meer mensen en de beschikbare ruimte is beperkt. Willen we de nog resterende open ruimte bewaren dan moeten we inzetten op nieuwe en duurzame woonvormen . Ruimte sparen is tegelijkertijd open ruimte bewaren.