Tom Lemmens

Beleef je provincie - in je gemeente én daarbuiten - maar vooral samen!

Het vraagt als jong gezin met een vijfjarig zoontje veel organisatiewerk om alles geregeld te krijgen en het zou ons niet lukken zonder hulp en ondersteuning van familie en vrienden. Hetzelfde vind ik terug in de samenwerking tussen gemeentes en provincie. Elk lokaal bestuur organiseert zijn beleid als een plichtsbewuste ouder. Maar elke bestuur heeft soms ook hulp nodig voor dossiers die hun gemeentegrens overschrijdt. Het is hier dat de provincie maatwerk levert en mensen rond de tafel zet om oplossingen uit te werken.

Ik heb 11 jaar in een maatwerkbedrijf gewerkt dat aan 400 personen met een arbeidshandicap zinvol werk aanbiedt. Ook de provincie neemt hierin initiatieven en stampt projecten uit de grond voor mensen die minder gemakkelijk op de reguliere arbeidsmarkt terecht kunnen. Want in de provincie, waar CD&V voor staat, heeft elk talent recht op een job.

De Provincie zet ook elke dag in op ‘levenskwaliteit’. Genieten en ontspannen dicht bij huis in één van de vele parken en recreatiedomeinen. Even op de fiets langs een gans netwerk van fietsknooppunten of een vleugje cultuur in De Warande. Ook daarvoor kan je op de provincie rekenen.

Duurzaam maar betaalbaar kunnen leven en wonen is één van de grote uitdagingen van de toekomst. De provincie neemt hierin vele initiatieven. Van groepsaankopen voor groene energie en zonnepanelen tot het stimuleren van nieuwe woonvormen als co-housing.